З вересня місяця 2009 року спеціалізована школа№ 210 з поглибленим
вивченням російської мови з 1 класу запроваджена експериментальна
робота за темою: «Створення моделі індивідуального інтерактивного
On-line навчання дітей, які через тривалу хворобу не відвідують школу»
Терміни та етапи науково-дослідної те експериментальної роботи: 2009-2012 рр. Науково-дослідна робота, яка буде проводиться згідно даного проекту, розрахована на чотири роки. За цей період загальноосвітні експериментальні заклади пройдуть декілька етапів:
Підготовчий етап (2009-2010):
- аналіз національних і зарубіжних науково-практичних досліджень з питань управління індивідуальним навчанням учнів; - аналіз нормативно-правової бази та стану організації індивідуального навчання дітей; вивчення досвіду роботи педагогів, психологів з даної проблеми; - вивчення досвіду з питань користування Інтернетом, Web-камерами, програмою WIZIQ, , використання мультимедійних технологій, які застосовуються в системі загальної середньої освіти; - вивчення досвіду використання мультимедійного, програмного, комп’ютерного обладнання для організації інтерактивного On-line навчання; - з’ясування стану захворюваності учнів та виявлення основних проблем в організації навчально-виховного процесу для дітей даної категорії; - визначення контингенту учнів для роботи в експерименті; - створення лабораторії педагогічного експерименту з питань інтерактивного On-line навчання, до якої входитимуть вчителі з базових дисциплін (української мови та літератури, історії, англійської мови, природознавства, математики тощо); - забезпечення учасників експерименту сучасною комп’ютерною технікою, Web-камерами; - проведення навчання педагогічних працівників, учнів, батьків з питань користування Інтернетом, Web-камерами, програмою WIZIQ; - визначення шляхів розв’язання проблеми збереження та підтримки інтелектуального рівня дітей даної категорії; - розробка моделі індивідуального інтерактивного On-line навчання.
Практичний етап (2010-2011):
- поступове залучення у процес інтерактивного On-line навчання учнів 5-6 класів та їх батьків; - коригування та проведення апробації моделі індивідуального інтерактивного On-line навчання дітей ,які вимагають особливої уваги, які з різних причин не відвідують школу; - експериментальна перевірка ефективності управління навчальною діяльностю учнів зазначеної категорії у загальноосвітньому навчальному закладі; - розробка комп’ютерних тестів для визначення рівня навчальних досягнень учнів з базових предметів; - коригування системи організації Web-конференцій, консультацій для учнів, які вимагають особливої уваги, які з різних причин не відвідують школу; - залучення до даного експерименту висококваліфікованих педагогічних працівників, науковців, розробників; - покращення матеріально-технічної, інтелектуальної, професійної бази школи; - розробка Web-сторінки для учасників експерименту.
Узагальнюючий етап (2011-2012):
- аналіз та узагальнення результатів проведеного експерименту; - порівняння результатів навченості в режимі інтерактивного індивідуального On-line навчання; - оцінювання ефективності результатів експерименту; - розробка методичних рекомендацій щодо запровадження і функціонування інтерактивного індивідуального On-line навчання; - поширення педагогічного досвіду; - організація і проведення науково-практичних конференцій з питань інтерактивного On-line навчання.
Для успішного проведення експерименту була розроблена програма науково – дослідної роботи на навчальний рік, сформований склад робочої групи реалізаторів проекту, визначені та уточнені функціональні обовязки педагогічного колективу в системі вирішення завдань експерименту. За цей короткий період часу вчителями були створені належні умови для роботи з учнями( покупка веб-камер, установка інтернету ),провели навчання вчителів та учнів проведенні анкетування батьків та дітей, учасників проекту, розроблені презентації уроків та методичні рекомендації.
( навчання дітей , вчителів)
Психологом школи Даценко А.Л. був розроблений психолого – діагностичний інструментарій для відстеження результатів педагогічного експерименту, проведено попереднє анкетування учнів та надані рекомендації учасникам проекту.
Вчителі вже переконалися, що застосування сучасних інформаційних технологій у роботі сприяє більш активному і свідомому засвоєнню учнями навчального матеріалу і є одним з найсучасніших засобів розвитку особистості школяра, формування інформаційної культури.
В сучасному навчальному процесі існує нагальна необхідність пов’язати знання та навички, що отримує дитина, з її повсякденним життям. Саме комп’ютер стає тим засобом, який органічно дозволяє це зробити, бо він одночасно може бути і джерелом інформації, і помічником при виконанні різнопланових завдань.Робота над експериментом забезпечує підвищення якості освіти на основі застосування інформаційних і комунікаційних технологій. Будучи одночасно обчислювальним, демонстраційним та комунікаційним засобом робота в ON- LINE забезпечує реалізацію "золотого правила дидактики" і задоволення інформаційних потреб учня та вчителя, забезпечує формування універсальних навчальних дій, що забезпечують здатність дитини до саморозвитку і самовдосконалення шляхом свідомого і активного присвоєння нового соціального досвіду. Ось головні чинники при створенні моделі індивідуального інтерактивного On-line навчання дітей, які через тривалу хворобу не відвідують школу: відкритість освітнього простору: усвідомлення дитиною суб’єктивного характеру власної діяльності; інтерактивний характер електронних дидактичних засобів, які використовуються в навчальному процесі; інтеграція всіх видів інформаційного впливу навчального матеріалу на дитину;індивідуалізація навчально-пізнавальної діяльності дитини за рахунок можливості управління змістом і темпом роботи, концентрації уваги, можливості залучення додаткового матеріалу; підвищення естетики дидактичних засобів та емоційної комфортності освітнього процесу для дитини. Спілкування з комп’ютером дозволяє учневі самостійно ставити перед собою навчальні цілі і оцінювати свою діяльність.
Очікувані результати - розробка моделі індивідуального інтерактивного On-line навчання дітей, які вимагають особливої уваги; - організація рівного доступу дітей до якісної освіти; - підвищення рівня навченості учнів, які вимагають особливої уваги, які з різних причин не відвідують школу, часто хворіють; - розробка методичних рекомендацій щодо запровадження і функціонування інтерактивного індивідуального On-line навчання; - соціалізація дітей засобами інтерактивного індивідуального On-line навчання, надання можливості навчатися через тривалу хворобу у реальному часі , в реальній школі, зі своїми однолітками; - зміцнення морального, психічного здоров’я дітей, підвищення їх інтелектуального розвитку; - підвищення професійної майстерності вчителів-предметників; - поширення педагогічного досвіду серед педагогічних працівників міста Києва, регіонів. - позитивні зміни у ставленні суспільства до використання сучасних технологій для інтерактивного індивідуального On-line навчання учнів, які за тривалою хворобою не відвідують школу
Робота при створенні моделі індивідуального інтерактивного On-line навчання дітей, які через тривалу хворобу не відвідують школу проводиться в таких напрямках:
1. Використання презентацій на уроках (у якості наочності ) Використання комп’ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, індивідуальним і диференційованим. ( Уроки математики, російської мови , природознавства,історії,української мови та літератури, англійської мови,географії )
( урок української мови, вчитель Бученко І.В., учень 6-Б класу Калачников Андрій)
Використання інтерактивних комп”ютерних завдань при розробці предметних презентацій (ребуси, тести, кросворди, головоломки, анкетування, діаграми) для вивчення предметів сприяє активізація дітей, бажання та дії. А головне – вдала система самоконтролю, яка дозволяє миттю оцінювати успіх дитини.
Маючи яскраву наочність перед очима і творче завдання, учень має можливість працювати у власному темпі, аналізувати, перевіряти і робити висновки. А письмо за допомогою комп’ютера розвиває навички, які дозволяють учням усвідомлено читати текст і працювати над грамотністю ( кількаразове перечитування надрукованого допомагає побачити помилки ).
2. Проведення уроків мислення Використання системи On-Line виявилося досить ефективним для проведення уроків мислення. Маючи яскраву наочність перед очима і творче завдання, учень має можливість працювати у власному темпі, аналізувати, перевіряти і робити висновки. А письмо за допомогою комп’ютера розвиває навички, які дозволяють учням усвідомлено читати текст і працювати над грамотністю ( кількаразове перечитування надрукованого допомагає побачити помилки ). Ця система навчання також сприяє розвитку зв’язного мовлення учнів.
3. Розвиток критичного мислення школярів. У процесі навчання учні самостійно роблять припущення (гіпотези) відносно досліджуваних закономірностей, мають можливість їх експериментально перевірити, з*являються нові можливості для реалізації принципу проблемності,які сприяють не тільки вирішенню пізнавальних проблем, але і постановці, осмисленню, включенню до системи знань учнів.
Порівняльний моніторинг рівня навченості учнів
Вчителі підготували статті для друку у журналі « Комп*ютер у школі», які будуть надруковані у липні місяці. 17 грудня у приміщенні спеціалізованої школи № 210 пройшла ІІ Всеукраїнська конференція «On-line навчання дітей, які тривалий час не відвідують школу».
Вчителі спеціалізованої школи № 210 продемонстрували фрагменти On-line уроків з учнями 6 класів з основних предметів. До слова були запрошені: Данчук Наталія, вчитель англійської мови; Горбач Олена, вчитель історії; Залазна Тетяна, вчитель географії; Гунько Наталія, вчитель української мови; Шапетько Юлія, вчитель математики; Невмержицька Ольга – вчитель російської мови, Золотарева Ганна – вчитель фізики.
За круглим столом учасники Всеукраїнської конференції обговорили проблеми впровадження дистанційної освіти у загальноосвітніх навчальних закладах. Були напрацьовані перспективні кроки для розвитку On-line освіти, модернізації сучасної освіти та інтеграції новітніх інформаційно-комунікаційних технологій у систему середньої освіти.(см.сайт Оболонського РУО: ruo-obolon)
Терміни та етапи науково-дослідної те експериментальної роботи: 2009-2012 рр.
Науково-дослідна робота, яка буде проводиться згідно даного проекту, розрахована на чотири роки. За цей період загальноосвітні експериментальні заклади пройдуть декілька етапів:
Підготовчий етап (2009-2010):
- аналіз національних і зарубіжних науково-практичних досліджень з питань управління індивідуальним навчанням учнів;
- аналіз нормативно-правової бази та стану організації індивідуального навчання дітей; вивчення досвіду роботи педагогів, психологів з даної проблеми;
- вивчення досвіду з питань користування Інтернетом, Web-камерами, програмою WIZIQ,
, використання мультимедійних технологій, які застосовуються в системі загальної середньої освіти;
- вивчення досвіду використання мультимедійного, програмного, комп’ютерного обладнання для організації інтерактивного On-line навчання;
- з’ясування стану захворюваності учнів та виявлення основних проблем в організації навчально-виховного процесу для дітей даної категорії;
- визначення контингенту учнів для роботи в експерименті;
- створення лабораторії педагогічного експерименту з питань інтерактивного On-line навчання, до якої входитимуть вчителі з базових дисциплін (української мови та літератури, історії, англійської мови, природознавства, математики тощо);
- забезпечення учасників експерименту сучасною комп’ютерною технікою, Web-камерами;
- проведення навчання педагогічних працівників, учнів, батьків з питань користування Інтернетом, Web-камерами, програмою WIZIQ;
- визначення шляхів розв’язання проблеми збереження та підтримки інтелектуального рівня дітей даної категорії;
- розробка моделі індивідуального інтерактивного On-line навчання.
Практичний етап (2010-2011):
- поступове залучення у процес інтерактивного On-line навчання учнів
5-6 класів та їх батьків;
- коригування та проведення апробації моделі індивідуального інтерактивного On-line навчання дітей ,які вимагають особливої уваги, які з різних причин не відвідують школу;
- експериментальна перевірка ефективності управління навчальною діяльностю учнів зазначеної категорії у загальноосвітньому навчальному закладі;
- розробка комп’ютерних тестів для визначення рівня навчальних досягнень учнів з базових предметів;
- коригування системи організації Web-конференцій, консультацій для учнів, які вимагають особливої уваги, які з різних причин не відвідують школу;
- залучення до даного експерименту висококваліфікованих педагогічних працівників, науковців, розробників;
- покращення матеріально-технічної, інтелектуальної, професійної бази школи;
- розробка Web-сторінки для учасників експерименту.
Узагальнюючий етап (2011-2012):
- аналіз та узагальнення результатів проведеного експерименту;
- порівняння результатів навченості в режимі інтерактивного індивідуального On-line навчання;
- оцінювання ефективності результатів експерименту;
- розробка методичних рекомендацій щодо запровадження і функціонування інтерактивного індивідуального On-line навчання;
- поширення педагогічного досвіду;
- організація і проведення науково-практичних конференцій з питань інтерактивного On-line навчання.
Для успішного проведення експерименту була розроблена програма науково – дослідної роботи на навчальний рік, сформований склад робочої групи реалізаторів проекту, визначені та уточнені функціональні обовязки педагогічного колективу в системі вирішення завдань експерименту.
За цей короткий період часу вчителями були створені належні умови для роботи з учнями( покупка веб-камер, установка інтернету ),провели навчання вчителів та учнів проведенні анкетування батьків та дітей, учасників проекту, розроблені презентації уроків та методичні рекомендації.
( навчання дітей , вчителів)
Психологом школи Даценко А.Л. був розроблений психолого – діагностичний інструментарій для відстеження результатів педагогічного експерименту, проведено попереднє анкетування учнів та надані рекомендації учасникам проекту.
Вчителі вже переконалися, що застосування сучасних інформаційних технологій у роботі сприяє більш активному і свідомому засвоєнню учнями навчального матеріалу і є одним з найсучасніших засобів розвитку особистості школяра, формування інформаційної культури.
В сучасному навчальному процесі існує нагальна необхідність пов’язати знання та навички, що отримує дитина, з її повсякденним життям. Саме комп’ютер стає тим засобом, який органічно дозволяє це зробити, бо він одночасно може бути і джерелом інформації, і помічником при виконанні різнопланових завдань.Робота над експериментом забезпечує підвищення якості освіти на основі застосування інформаційних і комунікаційних технологій. Будучи одночасно обчислювальним, демонстраційним та комунікаційним засобом робота в ON- LINE забезпечує реалізацію "золотого правила дидактики" і задоволення інформаційних потреб учня та вчителя, забезпечує формування універсальних навчальних дій, що забезпечують здатність дитини до саморозвитку і самовдосконалення шляхом свідомого і активного присвоєння нового соціального досвіду. Ось головні чинники при створенні моделі індивідуального інтерактивного On-line навчання дітей, які через тривалу хворобу не відвідують школу: відкритість освітнього простору: усвідомлення дитиною суб’єктивного характеру власної діяльності; інтерактивний характер електронних дидактичних засобів, які використовуються в навчальному процесі; інтеграція всіх видів інформаційного впливу навчального матеріалу на дитину;індивідуалізація навчально-пізнавальної діяльності дитини за рахунок можливості управління змістом і темпом роботи, концентрації уваги, можливості залучення додаткового матеріалу; підвищення естетики дидактичних засобів та емоційної комфортності освітнього процесу для дитини. Спілкування з комп’ютером дозволяє учневі самостійно ставити перед собою навчальні цілі і оцінювати свою діяльність.
Очікувані результати
- розробка моделі індивідуального інтерактивного On-line навчання дітей, які вимагають особливої уваги;
- організація рівного доступу дітей до якісної освіти;
- підвищення рівня навченості учнів, які вимагають особливої уваги, які з різних причин не відвідують школу, часто хворіють;
- розробка методичних рекомендацій щодо запровадження і функціонування інтерактивного індивідуального On-line навчання;
- соціалізація дітей засобами інтерактивного індивідуального On-line навчання, надання можливості навчатися через тривалу хворобу у реальному часі , в реальній школі, зі своїми однолітками;
- зміцнення морального, психічного здоров’я дітей, підвищення їх інтелектуального розвитку;
- підвищення професійної майстерності вчителів-предметників;
- поширення педагогічного досвіду серед педагогічних працівників міста Києва, регіонів.
- позитивні зміни у ставленні суспільства до використання сучасних технологій для інтерактивного індивідуального On-line навчання учнів, які за тривалою хворобою не відвідують школу
Робота при створенні моделі індивідуального інтерактивного On-line навчання дітей, які через тривалу хворобу не відвідують школу проводиться в таких напрямках:
1. Використання презентацій на уроках (у якості наочності )
Використання комп’ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, індивідуальним і диференційованим.
( Уроки математики, російської мови , природознавства,історії,української мови та літератури, англійської мови,географії )
( урок української мови, вчитель Бученко І.В., учень 6-Б класу Калачников Андрій)
( урок географії, вчитель Залазна Т.В., учень 6-Б класу Калачников Андрій)
Використання інтерактивних комп”ютерних завдань при розробці предметних презентацій (ребуси, тести, кросворди, головоломки, анкетування, діаграми) для вивчення предметів сприяє активізація дітей, бажання та дії. А головне – вдала система самоконтролю, яка дозволяє миттю оцінювати успіх дитини.
Маючи яскраву наочність перед очима і творче завдання, учень має можливість працювати у власному темпі, аналізувати, перевіряти і робити висновки. А письмо за допомогою комп’ютера розвиває навички, які дозволяють учням усвідомлено читати текст і працювати над грамотністю ( кількаразове перечитування надрукованого допомагає побачити помилки ).
2. Проведення уроків мислення
Використання системи On-Line виявилося досить ефективним для проведення уроків мислення. Маючи яскраву наочність перед очима і творче завдання, учень має можливість працювати у власному темпі, аналізувати, перевіряти і робити висновки. А письмо за допомогою комп’ютера розвиває навички, які дозволяють учням усвідомлено читати текст і працювати над грамотністю ( кількаразове перечитування надрукованого допомагає побачити помилки ). Ця система навчання також сприяє розвитку зв’язного мовлення учнів.
3. Розвиток критичного мислення школярів.
У процесі навчання учні самостійно роблять припущення (гіпотези) відносно досліджуваних закономірностей, мають можливість їх експериментально перевірити, з*являються нові можливості для реалізації принципу проблемності,які сприяють не тільки вирішенню пізнавальних проблем, але і постановці, осмисленню, включенню до системи знань учнів.
Порівняльний моніторинг рівня навченості учнів
Вчителі підготували статті для друку у журналі « Комп*ютер у школі», які будуть надруковані у липні місяці.
17 грудня у приміщенні спеціалізованої школи № 210 пройшла ІІ Всеукраїнська конференція «On-line навчання дітей, які тривалий час не відвідують школу».
Вчителі спеціалізованої школи № 210 продемонстрували фрагменти On-line уроків з учнями 6 класів з основних предметів. До слова були запрошені: Данчук Наталія, вчитель англійської мови; Горбач Олена, вчитель історії; Залазна Тетяна, вчитель географії; Гунько Наталія, вчитель української мови; Шапетько Юлія, вчитель математики; Невмержицька Ольга – вчитель російської мови, Золотарева Ганна – вчитель фізики.
За круглим столом учасники Всеукраїнської конференції обговорили проблеми впровадження дистанційної освіти у загальноосвітніх навчальних закладах. Були напрацьовані перспективні кроки для розвитку On-line освіти, модернізації сучасної освіти та інтеграції новітніх інформаційно-комунікаційних технологій у систему середньої освіти.(см.сайт Оболонського РУО: ruo-obolon)